Dronu Eksperti un Pakalpojumi

Dronu_civiltiesiska_apdrosinasana.jpg

DRONU civiltiesiskās APDROŠINĀŠANAS PRASĪBAS

Veicot lidojumus ar bezpilota gaisa kuģiem, tālvadības pilota vai tehniskas kļūmes dēļ var ciest trešās personas. Piemēram, kontroli zaudējis vai krītošs bezpilota gaisa kuģis var savainot cilvēkus vai sabojāt citai personai piederošu īpašumu. Nodarītie zaudējumi var būt tieši (piemēram, bezpilota gaisa kuģis uzkrīt kādai personai vai ietriecas automašīnā) un netieši (piemēram, bezpilota gaisa kuģis ietriecas automašīnas vējstiklā, kā rezultātā tiek izraisīta autoavārija ar nopietnām sekām, vai nekontrolēti aizlidojuša bezpilota gaisa kuģa dēļ lidostā tiek traucēta gaisa kuģu pacelšanās/nosēšanās).

Ja nav veikta vispārējā civiltiesiskā apdrošināšana pret zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai vai mantai, kā arī videi, izmaksas, lai atlīdzinātu radītos zaudējumus (īpaši, ja šādos gadījumos ir iesaistīta pilotējamā aviācija), var būt ļoti augstas. Bezpilota gaisa kuģu lietotājiem ir jāizvērtē nepieciešamību apdrošināt riskus, kas saistīti ar veiktajiem lidojumiem, pat, ja to neparedz normatīvā regulējuma prasības.

Vispārējās civiltiesiskās apdrošināšanas prasība Eiropas Savienībā ne vienmēr ir obligāta, ja bezpilota gaisa kuģa masa ir zem 20kg. Regulējums paredz, ka to nosaka katras Eiropas Savienības valsts nacionālās prasības. Ja bezpilota gaisa kuģa lidojumus veicat ārvalstīs, nepieciešams pārliecināties par attiecīgajā valstī noteiktajām prasībām.

APDROŠINĀŠANAS PRASĪBAS LATVIJĀ

Apdrošināšanas prasības Latvijā nosaka Likuma “Par aviāciju” 117.10 pants. “Bezpilota gaisa kuģu sistēmu apdrošināšana”.

Savukārt konkrētākus vispārējos civiltiesiskās atbildības minimālos limitus par zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai vai mantai, kā arī videi, un atkāpes no apdrošināšanas prasībām – 2021.gada 29.jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.447 “Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu bezpilota gaisa kuģu lidojumiem”, paredzot, ka, lai veiktu bezpilota gaisa kuģu lidojumus Latvijas Republikas gaisa telpā, bezpilota gaisa kuģu sistēmu ekspluatants vai bezpilota gaisa kuģa īpašnieks apdrošina savu vispārējo civiltiesisko atbildību pret zaudējumiem, kurus bezpilota gaisa kuģis varētu radīt trešās personas veselībai, dzīvībai vai mantai, kā arī videi, ievērojot vismaz šādus minimālos atbildības limitus:

ATVĒRTAJĀ KATEGORIJĀ

Civiltiesiska-apdrosinasana-Atverta-kategorija.png* – Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 785/2004 par apdrošināšanas prasībām. Speciālās aizņemumtiesības (SDR) ir Starptautiskā valūtas fonda norēķinvienība.

SPECIFISKAJĀ KATEGORIJĀ

Civiltiesiska-apdrosinasana-Specifiska-kategorija.png* – Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 785/2004 par apdrošināšanas prasībām. Speciālās aizņemumtiesības (SDR) ir Starptautiskā valūtas fonda norēķinvienība.

Uzmanību! Normatīvajā regulējumā ir noteiktas prasības attiecībā uz vispārējo civiltiesisko apdrošināšanu, kas atlīdzina zaudējumus, ja tie radīti trešajām personām. Tomēr šīs prasības neattiecas zaudējumiem, kas ir radušies pašam bezpilota gaisa kuģim vai tā lietotājam. Piemēram, gadījumā, ja tiek zaudēta kontrole pār bezpilota gaisa kuģa lidojumu un tas ietriecas citas personas automašīnā, šādā gadījumā vispārējā civiltiesiskā atbildības apdrošināšana atlīdzinās zaudējumus tikai cietušās automašīnas īpašniekam.

Neskatoties uz to, ir iespējams apdrošināt arī cita veida riskus pret zaudējumiem, piemēram, bezpilota gaisa kuģa un tā sistēmas nozaudēšana, sabojāšana, pilnīga iznīcināšana. Tāpat apdrošināta var tikt arī, piemēram, profesionālā civiltiesiskā atbildība, kas pasargā pakalpojumu sniedzējus no neparedzētām izmaksām. Jebkura apdrošināšana, kas normatīvajā regulējumā nav noteikta kā obligāta, ir brīva izvēle, ko bezpilota gaisa kuģa sistēmas ekspluatantam ir jāizvērtē pirms tiek uzsākti bezpilota gaisa kuģa lidojumi. Tieši tāpat kā nepieciešams izvērtēt, vai regulējumā noteiktie minimālie atbildības limiti spēs nosegt potenciālos riskus pret zaudējumiem.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 477 | "Noteikumi par civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu bezpilota gaisa kuģu lidojumiem.

DronuEksperts.Lv | DJI Latvija | DJI Konsultācijas | DJI Produktu Konsultācijas | DJI Produktu Tehniskās Specifikācijas Publisko Iepirkumu Vajadzībām | DJI Kursi | Dronu Apmācība | Dronu Teorijas un Praktiskā apmācība | Dronu Specifiskās kategorijas (STS) apmācība | PDRA un SORA | DJI Enterprise Praktiskā apmācība | Dronu Atļauju un Rokasgrāmatas Sagatavošana | DJI Serviss | DJI Dronu Serviss | DJI Kameru Serviss | Dronu Atvērtā Kategorija | Dronu Specifiskā Kategorija | Dronu Pilotēšanas Kursi | Dronu Pilotēšanas apmācības | Dronu vadības apmācību programma | DJI Tehniskais Atbalsts | Dronu lidošanas teorija
DJI Dronu Serviss | DJI Kameru Serviss | DJI Stabilizatoru Serviss Profesionāli DJI Produktu Apskati un Salīdzinājumi | DJI Droni, Stabilizatori un Kameras Latvijā Dronu Kursi Latvijā | Pilotēšanas Apmācības, Licencēšana un Sertifikācija
DronuEksperts.Lv | DJI Latvija | DJI Konsultācijas | DJI Produktu Konsultācijas | DJI Produktu Tehniskās Specifikācijas Publisko Iepirkumu Vajadzībām | DJI Kursi | Dronu Apmācība | Dronu Teorijas un Praktiskā apmācība | Dronu Specifiskās kategorijas (STS) apmācība | PDRA un SORA | DJI Enterprise Praktiskā apmācība | Dronu Atļauju un Rokasgrāmatas Sagatavošana | DJI Serviss | DJI Dronu Serviss | DJI Kameru Serviss | Dronu Atvērtā Kategorija | Dronu Specifiskā Kategorija | Dronu Pilotēšanas Kursi | Dronu Pilotēšanas apmācības | Dronu vadības apmācību programma | DJI Tehniskais Atbalsts | Dronu lidošanas teorija
DJI Serviss - Remonts Latvijā | DJI Service & Repair Latvia