Dronu Eksperti un Pakalpojumi

Latvijas dronu lidojumu zonas un jaunie noteikumi – kas jāzina pilotam.

DJI dronu gaisa telpas kartes vairs neatjaunojas automātiski
kā to manuāli lejupielādēt?

DJI dronu pilotiem: Latvijas gaisa telpas karšu manuāla atjaunināšana un UAS ģeogrāfiskās zonas

Lai nodrošinātu drošus un likumīgus lidojumus ar DJI droniem Latvijā, ir būtiski izprast UAS (Unmanned Aircraft Systems) ģeogrāfiskās zonas un veikt gaisa telpas karšu manuālu atjaunināšanu. Šajā rakstā aplūkosim, kāpēc šie aspekti ir svarīgi, kā arī sniegsim detalizētas instrukcijas to īstenošanai.


UAS ģeogrāfiskās zonas Latvijā

Latvijā, tāpat kā citās Eiropas Savienības valstīs, ir izveidotas UAS ģeogrāfiskās zonas, lai regulētu dronu lidojumus un nodrošinātu gaisa telpas drošību. Šīs zonas nosaka vietas, kur dronu lidojumi ir atļauti, ierobežoti vai aizliegti, pamatojoties uz drošības, privātuma, datu aizsardzības vai vides apsvērumiem.

UAS ģeogrāfisko zonu veidi

  1. Informatīvās zonas: sniedz informāciju, nenosakot papildu ierobežojumus vai nosacījumus dronu lidojumiem.

  2. Ierobežojošās zonas: dronu lidojumi ir ierobežoti, un tiem var būt nepieciešama iepriekšēja saskaņošana vai paziņošana.

  3. Aizliedzošās zonas: dronu lidojumi ir pilnībā aizliegti, un saskaņošana nav iespējama.

Detalizētu informāciju par šīm zonām un to nosacījumiem var atrast VAS "Latvijas gaisa satiksme" tīmekļvietnē: https://www.airspace.lv/drones

Gaisa telpas karšu atjaunināšana DJI dronos

Lai gan daži DJI droni piedāvā automātisku gaisa telpas karšu atjaunināšanu, šī funkcija ne vienmēr ir precīza vai aktuāla. Tāpēc ir ieteicams veikt manuālu karšu atjaunināšanu, lai pārliecinātos, ka jūsu drons darbojas saskaņā ar jaunākajiem gaisa telpas ierobežojumiem.

Kāpēc nepieciešama manuāla atjaunināšana?

  • Precizitāte: Automātiskie atjauninājumi var nesaturēt jaunākās izmaiņas gaisa telpas ierobežojumos.

  • Atbilstība noteikumiem: Manuāla atjaunināšana nodrošina, ka jūsu drons atbilst aktuālajiem vietējiem un starptautiskajiem noteikumiem.

  • Drošība: Aktuālas kartes palīdz izvairīties no lidojumiem aizliegtās vai ierobežotās zonās, tādējādi novēršot iespējamos incidentus.

Kā manuāli atjaunināt gaisa telpas kartes DJI dronos?

  1. Lejupielādējiet aktuālo UAS ģeogrāfisko zonu datu kopu: Apmeklējiet ais.lgs.lv un lejupielādējiet jaunāko datu kopu informācijas augšupielādei UAS (ED-269) formātā.

  2. Savienojiet dronu ar datoru: Izmantojiet USB kabeli, lai savienotu savu DJI dronu ar datoru.

  3. Atveriet DJI programmatūru: Palaidiet DJI Assistant 2 vai citu atbilstošu programmatūru, kas saderīga ar jūsu drona modeli.

  4. Augšupielādējiet datu kopu: Programmatūrā izvēlieties opciju, kas ļauj augšupielādēt gaisa telpas datus, un norādiet uz iepriekš lejupielādēto datu kopu.

  5. Atjauniniet drona kartes: Pabeidziet procesu, sekojot programmatūras norādījumiem, lai atjauninātu drona gaisa telpas kartes ar jaunākajiem datiem.

Informāciju par UAS ģeogrāfiskajām zonām iespējams lejupielādēt JSON formātā (ED-269), kas paredzēts C1, C2 un C3 klases UAS vietzinīguma funkcijas nodrošināšanai

UAS ģeogrāfisko zonu dati pieejami lejupielādei JSON (ED-269) formātā, kas nepieciešams C1, C2 un C3 klases droniem vietzinīguma funkcijas nodrošināšanai.


Atvērt    

Nobeigums

Regulāra gaisa telpas karšu atjaunināšana un UAS ģeogrāfisko zonu noteikumu ievērošana ir būtiska drošiem un likumīgiem dronu lidojumiem Latvijā. Veicot manuālu karšu atjaunināšanu un iepazīstoties ar aktuālajiem lidojumu ierobežojumiem, jūs nodrošināsiet ne tikai savu, bet arī apkārtējo drošību.

Lai iegūtu papildu informāciju un piekļūtu jaunākajiem datiem, apmeklējiet airspace.lv/drones un ais.lgs.lv.

VISPĀRĪGĀ INFORMĀCIJA

Dronu lidojumu noteikumi un ierobežojumi Latvijā – ES un nacionālais regulējums, UAS ģeogrāfiskās zonas, lidojumu augstuma ierobežojumi un drošības prasības 2025. gadā.

Uzsākot bezpilota gaisa kuģu (dronu) lidojumus, ir svarīgi apzināties, ka, līdzīgi kā uz autoceļiem, arī gaisā ir noteikumi, kas jāievēro, lai nodrošinātu apkārtējo drošību, izvairītos no incidentiem ar citiem gaisa telpas lietotājiem, kā arī atsevišķās vietās ievērotu nosacījumus, kas saistīti ar citiem riskiem. Papildus vispārējām vienotām prasībām, kas noteiktas Eiropas Savienības līmenī, ir vietas, kurās dronu lidojumiem var tikt piemēroti papildu ierobežojumi, aizliegumi vai īpaši atvieglojumi, pamatojoties uz drošības, privātuma, datu aizsardzības vai vides apsvērumiem. Saskaņā ar vienoto Eiropas Savienības regulējumu šādas vietas dēvē par UAS ģeogrāfiskajām zonām. Katra dalībvalsts var izveidot šādas zonas, lai novērstu papildu riskus, kas netiek aptverti ar Eiropas Savienības līmenī noteiktajiem pamatnosacījumiem un ierobežojumiem, tādējādi nodrošinot drošu un atbildīgu dronu izmantošanu.

Dažās zonās lidojumi var būt iepriekš jāsaskaņo, jāpaziņo par veiktajiem lidojumiem vai jāievēro papildu nosacījumi (piemēram, lidojumu veikšana ar noteiktas klases dronu), bet citās zonās lidojumi var būt pilnībā aizliegti. Tāpat atsevišķās vietās var būt atļauts neievērot dažus no atvērtās kategorijas lidojumiem noteiktajiem nosacījumiem.

UAS ģeogrāfisko zonu veidi

Bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežošanai, aizliegšanai un informēšanai izšķir šādas bezpilota gaisa kuģu sistēmu UAS ģeogrāfiskās zonas:

  • Informatīvā UAS ģeogrāfiskā zona (NO_RESTRICTION | INFORMATION) – sniedz informāciju, nenosakot papildu ierobežojumus vai nosacījumus bezpilota gaisa kuģu lidojumiem (piemēram, brīdina par iespējamu paaugstinātu gaisa satiksmi, lai tālvadības pilots pievērsu īpašu uzmanību, vai identificētu vietas, kur lidojumi ārpus tiešās redzamības tiek ierobežoti, ja par to ir atbilstoša pazīme izsniegtajā ekspluatācijas atļaujā). Šādu zonu pārvaldītāji pilda kontaktpunkta funkcijas, ja rodas nepieciešamība iegūt papildus informāciju.
  • Ierobežojošā UAS ģeogrāfiskā zona – bezpilota gaisa kuģu lidojumi ir ierobežoti, paredzot kādu no šādām konkrētajā UAS ģeogrāfiskajā zonā noteiktajām prasībām:
    1. Lidojumu nepieciešams iepriekš saskaņot (REQ_AUTHORISATION | AUTHORIZATION). Šādu zonu pārvaldītāji saņem bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikumus un saskaņo tos. UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājs var noteikt bezpilota gaisa kuģu lidojumu koordinācijas procedūru, par ko UAS ekspluatants tiek informēts, piesakot lidojumu saskaņošanu.
    2. Nepieciešams iepriekš paziņot par lidojumu (CONDITIONAL | NOTIFICATION). Šādu zonu pārvaldītāji saņem paziņojumus par bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikumiem. Šādu zonu primārais mērķis ir nodrošināt informācijas apriti un paaugstināt atbildības līmeni par veiktajām darbībām, ņemot vērā administratīvā sloga samazinājumu salīdzinājumā ar prasību lidojumus saskaņot (kur pirms lidojumu uzsākšanas nepieciešama iesaiste no abām pusēm – lidojumu pieteicēja un saskaņotāja).
    3. Nodrošināt atbilstību noteiktajām prasībām (CONDITIONAL | INFORMATION). Piemēram, tiek noteiktas UAS tehniskās, ekspluatācijas vai tālvadības pilota kvalifikācijas prasības. Vienlaikus var tikt kombinētas dažādas prasības.
  • Aizliedzošā UAS ģeogrāfiskā zona (PROHIBITED | INFORMATION) – bezpilota gaisa kuģu lidojumi ir aizliegti un neparedz lidojumu saskaņošanas kārtību vai lidojumu veikšanu, izņemot gadījumus, kad UAS ģeogrāfiskās zonas ierosinātājs ir norādījis izņēmumus, uz kuriem šis aizliegums netiek attiecināts. Ja ārkārtas gadījumos rodas nepieciešamība veikt lidojumus šādā zonā, katrs individuālais gadījums var tikt izskatīts atsevišķi un uz to piemērots izņēmums. Šādu zonu pārvaldītāji pilda kontaktpunkta funkcijas, ja rodas nepieciešamība iegūt papildus informāciju.

Ja lidojumu vietā pārklājas vairākas UAS ģeogrāfiskās zonas, tiek piemēroti visās UAS ģeogrāfiskajās zonās noteiktie nosacījumi. Izņēmums ir UAS ģeogrāfiskās zonas, kurās tiek noteikti atvieglojumi, ja tajās norādītas atkāpes no citu UAS ģeogrāfisko zonu nosacījumiem.


Saskaņojuma saņemšana UAS ģeogrāfiskajā zonā neļauj atkāpties no regulējumā noteiktajām prasībām un ierobežojumiemUAS ģeogrāfiskās zonas tiek veidotas, lai mazinātu radītos riskus konkrētam objektam vai pasākumam. Saskaņojuma saņemšana no UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītāja neļauj atkāpties no regulējumā noteiktajām pamatprasībām. Piemēram, gadījumā, ja UAS ģeogrāfiskās zonas augšējā robeža ir 300m, lidojumus atļauts veikt augstumā līdz 120m (ja vien konkrētajā vietā nav cita UAS ģeogrāfiskā zona, kas ierobežo atļauto lidojuma augstumu, piemēram, līdz 50m). Tāpat saskaņojuma saņemšana UAS ģeogrāfiskajā zonā automātiski nenozīmē, ka tur lidojumus neveic citi gaisa telpas lietotāji, tādēļ nav atļauts atkāpties arī no prasības veikt lidojumus tālvadības pilota tiešajā redzamībā (VLOS), ja vien šādiem lidojumiem nav saņemta atbilstoša atļauja specifiskās kategorijas ietvaros.

DronuEksperts.Lv | DJI Latvija | DJI Konsultācijas | DJI Produktu Konsultācijas | DJI Produktu Tehniskās Specifikācijas Publisko Iepirkumu Vajadzībām | DJI Kursi | Dronu Apmācība | Dronu Teorijas un Praktiskā apmācība | Dronu Specifiskās kategorijas (STS) apmācība | PDRA un SORA | DJI Enterprise Praktiskā apmācība | Dronu Atļauju un Rokasgrāmatas Sagatavošana | DJI Serviss | DJI Dronu Serviss | DJI Kameru Serviss | Dronu Atvērtā Kategorija | Dronu Specifiskā Kategorija | Dronu Pilotēšanas Kursi | Dronu Pilotēšanas apmācības | Dronu vadības apmācību programma | DJI Tehniskais Atbalsts | Dronu lidošanas teorija
DJI Dronu Serviss | DJI Kameru Serviss | DJI Stabilizatoru Serviss Profesionāli DJI Produktu Apskati un Salīdzinājumi | DJI Droni, Stabilizatori un Kameras Latvijā Dronu Kursi Latvijā | Pilotēšanas Apmācības, Licencēšana un Sertifikācija
DronuEksperts.Lv | DJI Latvija | DJI Konsultācijas | DJI Produktu Konsultācijas | DJI Produktu Tehniskās Specifikācijas Publisko Iepirkumu Vajadzībām | DJI Kursi | Dronu Apmācība | Dronu Teorijas un Praktiskā apmācība | Dronu Specifiskās kategorijas (STS) apmācība | PDRA un SORA | DJI Enterprise Praktiskā apmācība | Dronu Atļauju un Rokasgrāmatas Sagatavošana | DJI Serviss | DJI Dronu Serviss | DJI Kameru Serviss | Dronu Atvērtā Kategorija | Dronu Specifiskā Kategorija | Dronu Pilotēšanas Kursi | Dronu Pilotēšanas apmācības | Dronu vadības apmācību programma | DJI Tehniskais Atbalsts | Dronu lidošanas teorija
DJI Serviss - Remonts Latvijā | DJI Service & Repair Latvia